Vi bruger cookies så vi ikke glemmer dig - Læs mere - OK - skjul dette
PLANLÆGGER Notifications
2
Close FÅ OVERBLIK OVER DIN FEST Planlæggeren tilbyder løbende inspiration og værktøjer mens du planlægger din fest. Vi holder dig i hånden til den store dag. Det er naturligvis GRATIS! Planner sidebar gif DET ER NEMT, SE MERE HER! Play
PLANLÆG DIN FEST
PLANLÆGGER Close
Planlæggeren følger dig rundt på siden med overblik og inspiration.
VÆRKTØJER & INDSTILLINGER
Close

Bordplan

Børnefødselsdag

Title

Klik her for at sige det store overblik over sjove bordplan lege

En del af denne tradition er gået tabt, eller har i hvert fald ændret sig en del. Nu sørger både kvinder og mænd for hinanden, og alle gør sit bedste for at alle får en god aften.

Uanset hvad, så skal du have en bordplan. For uden en bordplan, får du problemer ved større fester. Du risikerer at kvinder og mænd sætter sig hver for sig, og at folk sætter sig med dem de kender godt i forvejen.

Nu er det ikke fordi at der er noget i vejen med dette til en mindre og mere uformel fest. Til større fester som brylluppper, konfirmationer og måske firmafester, er det dog meget vigtigt, at forsamlingen sidder på en fornuftig måde.

I de gode gamle, og det gælder nok også meget godt i dag, sad damerne altid til højre for herrerne. Damen til højre var herrens borddame, og det var herrens job, at sørge for at trække hendes stol ud, hælde drinks op og generelt sørge for, at hun havde det bekvemt under festen.

Lad os se på nogle tips og tricks for at sikre, at din bordplan ikke kun går op, men så den også hjælper med at festen bliver sjov og praktisk ligetil.

Fy styr på tallene - gæster, borde og stole

Derfor gør du klogt altid at tjekke op på din bordplan, når den sidste gæst melder ud. Og sørg nu for at den sidste udmelding kommer i god tid.

Når du ved om I bliver 10, 20 eller 50 gæster, så kan du se på lokaler. Lokalet skal kunne indeholde det antal borde og stole der skal til for at alle kan side ned, og stadig have albueplads. Desuden skal tjenere og gæster kunne klemme sig rundt om bordene.

Det er også klogt at tænke selve bord formationen ind i bordplanen. Måske du gerne vil have bordene i et bestemt mønster, eller have alle vender ind mod en ledig plads i midten af bordene, hvor underholdning og dans finder sted. I sådan et tilfælde bliver omtrent halvdelen af bordpladsen ubrugelig, og det kræver derfor, at du har dobbelt så mange borde til rådighed.

Der findes masser af online programmer, der lader dig eksperimentere med den slags. Bare husk at det også skal passe ind i det lokale du har til rådighed.

Før du overhovedet kan begynde at overveje en bordplan, skal du vide hvem der kommer med til festen. Eller du skal mindst vide hvem du vil invitere. Antal gæster afgør alt, ligefra størrelsen af lokalet, antal mad og tjenere der skal bruges, til hvor mange borde og stole der skal være.

Det praktiske og det sociale ved bordplanen

Dog har bordplanen også to andre vigtige funktioner: At forskellige folk sidder praktisk i forhold til deres funktion i festen, og at folk sidder, så de både har nye og gamle bekendte omkring sig.

En ting er, at din bordplan går op. Det er selvfølgelig vigtigt. Ingen er glade for at skulle stå op en helt fest, eller sidde på skøddet af hinanden.

Smart placeret = ubesværet fest

Ældre mennesker eller folk med små babyer, vil være klogt placeret i nærheden af udgangende. Skal der gås på toilettet ofte, kommer der ubehag, eller begynder den lile at græde, så er det rart ikke at skulle vade igennem hele festlokalet, før man kan komme ud.

Ligeledes kan der være specielle ønsker fra dine gæster, hvis de f.eks. skal løbe ofte for at hjælpe til med festen. Tænk godt over dine gæsters roller og behov.

Alt efter festtypen, er det vigtigt at folk sidder på en smart placeret måde. Til bryllupper er det vigtigt at brudeparret sidder et sted hvor, at alle kan se dem, og hvor brudeparret kan se alle deres gæster. Ligeledes skal forældre og den nærmeste familie også have en fremhævet plads. Toastmasteren bør sidde, så enhver gæst nemt kan gå hen til ham eller hende, og stille spørgsmål. Toastmasteren skal også nemt kunne træde frem og skaffe sig opmærksomheden.

Nye + gamle bekendte = sjovt og spændende

Bland kvinder og mænd. Alt andet ser underligt ud, og er ikke særlig sjovt for nogen,

Sæt folk, så de kommer sammen med nogen de ikke så tit snakker med, men så de også kan få fat på nogen de kender. Personligt hader jeg at sidde omringet af totalt fremmede. Som festen skrider frem, lærer man selvfølgelig sine omkring siddene medmennesker at kende. I starten er det dog rart med et nogenlunde kendt ansigt, man kan støtte sig op af.

Blander du nye og gamle bekendte, undgår du ubehaget ved at være alene, men sørger for at alle lære nogle nye mennesker at kende.

De fleste børn gider ikke sidde ned i så lang tid som voksne gør. Desuden er voksne samtaler kedelige for mange børn. Derfor er et børnebord ofte en klog idé. Så undgår du huller i bordplanen, når børnene rejser sig, og du kan nemmere servere børnevenlig mad. Desuden har ungerne et selskab de forstår sig på.

Børneborde kræver blot, at et par forældre sidder i nærheden til at sikre, at alt går som det skal. Evt. kan én tjener stå for børnebordet og sikre, at børnene er glade. Denne tjener kan med fordel også lære hvilket barn der høre til hvilke forældre. Så kan forældrene også bedre koncentrere sig om at feste.

Har du mange unge mennesker med til festen, kan de også klogt placeres sammen.

Der er mange måder at placere folk på, og alle har forskellige præferencer for hvordan de helst vil side. Desto bedre du kender dine gæster, desto nemmere kan du placere dem. Dog er det aldrig muligt at tilfredsstille alle. Dog kan du følge et par smarte grundregler for at sikre, at det aldrig går helt galt.

Kultur og eksperimentering

Når det er sagt, kan det være sjovt at eksperimentere. Placer folk kun med fremmede, split kvinder og mænd 100% op, sæt gæster du ved er ligesindede sammen eller gør det modsatte.

Eksperimenterer du med bordplanen så husk på, at det er noget du kan gøre til de mindre vigtige fester. Bryllupper og konfirmationer er fester der skal forløbe så perfekt som muligt.

Holder du en sommerfest for 20-30 venner du kender godt, kan lidt eksperimentation lige netop være det alle trænger til, i stedet for det man er vant til fra hverdagen.

Er du uden for Danmark, eller kommer der mange gæster fra en anden kultur til din fest, så husk på at der findes andre bordkulturer end den vi har i Danmark. Spørg en af dine gæster om hvordan du bedst tager hensyn.

SE ALLE KATEGORY NAME ARTIKLER