Vi bruger cookies så vi ikke glemmer dig - Læs mere - OK - skjul dette
Huskeliste PLANLÆGGER
Close FÅ OVERBLIK OVER DIN FEST Planlæggeren tilbyder løbende inspiration og værktøjer mens du planlægger din fest. Vi holder dig i hånden til den store dag. Det er naturligvis GRATIS!
PLANLÆG DIN FEST
Barnedåb

Bordpynt og menu til Barnedåben

Traditionelt eller ej?

Det er ikke nødvendigvis de traditionelle blå og lyserøde farver, der behøver at dominere jeres bordpynt. Det er smag og behag, og ønsker du en mere neutral bordpynt kan dette også vælges. En idé kunne være, at pynte bordet efter årstiden barnedåben holdes på.

Ønsker I en traditionel bordpynt i lyseblå eller lyserøde farver, findes der et væld af sider på nettet, hvor i kan købe diverse pynteting. Ydermere tilbyder de fleste hobbyforretninger også pynt i de traditionelle farver. Dækker i bordet med meget pynt, f.eks. konfetti i form af bamser, babyer eller andet, bør blomsterne på bordet være enkle. En enkel høj vase med en gerbera i hver er både flot og fjerner ikke fokus fra den fine opdækning. Det kræver ikke megen kreativitet at spare lidt penge. F.eks. kan I lave jeres egne bordkort ud af pap i forskellige nuancer af lyseblå eller lyserød, perler, tyl, pallietter osv.

Er I ikke til de traditionelle farver, kan I vælge at lade jer inspirere af årstiden. Eksempelvis kan en sommerdåb holdes i neutrale farver som hvid, creme eller beige og lad i stedet sommerblomster lyse op på bordene. Der er ingen der siger, at det behøves at være kedeligt, hvis ikke bordet er fyldt med babysutter eller andet. Brug eksempelvis en bordløber fremfor konfetti og lad kagen være hoveddekorationen. Vælg da at købe en kage der er speciel i forhold til dåben - der er mange muligheder, bare du forhører dig hos nogle forskellige bagere.

Menuen

Valget af menuen afhænger naturligvis af, hvad tid på døgnet I vælger at holde festen. Den kan både holdes som brunch, frokost eller middag. Derudover skal I gøre op med jer selv, hvad jeres budget er. I kan selvfølgelig betale jer fra det hele, men økonomien skal selvfølgelig være til det. Samtidig behøves det ikke at være forfærdeligt dyrt eller besværligt at holde festen som f.eks. brunch. Herunder kommer nogle forslag til, hvordan jeres brunchmenu kunne være.

Vælger I at holde festen som brunch, kan I lave meget af det selv og spare penge i budgettet. Oftest er der hjælp af hente hos diverse venner og familiemedlemmer. Lav eksempelvis madtærter med kylling, bacon og broccoli, skinke, tomat og ost, laks og spinat - vær kreativ og find på jeres eget fyld. Du kan erstatte nogle af de søde brunch tiltag (eks. wienerbrød) med en stor og flot dåbskage. Er du god til at bage eller er du meget kreativ, kan I lave den selv. Brug da ellers penge på at bestille en flot kage hos en udvalgt bager.

Generel fremgangsmåde til dåbsfesten

  • Ved ankomst bydes der på velkomstdrinks så alle kan hilse på hinanden, og “rystes sammen”.
  • Der tages evt. et billede af barnet og hver enkelte gæst til minde om barnedåben.
  • Alle gaverne anbringes på gavebordet. (nogle vælger at åbne gaverne på dette tidspunkt).
  • Man finder sin plads ved bordet (her er der som regel bordkort med navn), hvor der er dækket op til/med forret og hvor man som regel starter med hvidvin.
  • Herefter serveres der hovedret med tilhørende vine (rød- og hvidvine, evt. koldt postevand).
  • Til desserten bydes der enten på dessertvin eller portvin.
  • Efter desserten kommer kaffen, evt. med spiritus (cognac, likør og lignende)
  • Til sidst kommer ”nat”maden. Det er altid en god afslutning på en barnedåb, så har gæsterne lidt at køre hjem på. Til ”nat”maden serveres øl, vand.