Vi bruger cookies så vi ikke glemmer dig - Læs mere - OK - skjul dette
PLANLÆGGER Notifications
2
Close FÅ OVERBLIK OVER DIN FEST Planlæggeren tilbyder løbende inspiration og værktøjer mens du planlægger din fest. Vi holder dig i hånden til den store dag. Det er naturligvis GRATIS! Planner sidebar gif DET ER NEMT, SE MERE HER! Play
PLANLÆG DIN FEST
PLANLÆGGER Close
Planlæggeren følger dig rundt på siden med overblik og inspiration.
VÆRKTØJER & INDSTILLINGER
Close

historie påske

Påskefrokost

Title

historie påske

Påsken er kristendommens vigtigste højtid. Her mindes Jesu død og opstandelse.Påsken er samtidig også jødernes mest centrale højtid. Den kristne påske er faktisk baseret på den jødiske som menes at have træk tilbage fra endnu tidligere fester.

Den jødiske påske

De fleste kender til historien om Jesu død og opstandelse, men få ved at traditionen stammer helt tilbage til da israelitterne forlod Ægyptenog festmåltidet er en tradition, de kristne har lånt fra disse nomader. Israelitterne ofrede et lam til Gud og fordelte dets blod på dørstolperne for at holde døden væk.

Den kristne påske

Påske er den vigtigste højtid for de kristne, da denne fortæller om Jesu død og endelige opstandelse. Op til påske er der 40 dages faste, men dagene før fasten blev der festet og det var denne tradition, som senere blev til fastelavn. Skærtorsdag: dagen for den sidste nadver. Grunden til navnet er at Jesus vaskede sine disciples fødder og gjorde dem rene og ”skære”. Langfredag: handler om Jesus dom og straf, som Pontius Pilatus nedkaldte over den arme mand. Lørdag: her fejrede jøderne deres Pesach(jødernes påskefest) og derfor lå alt andet stille. Søndag/påskedag: er en glædens dag, da folket fandt ud af at Jesus havde forladt den grotte hvori hans livløse krop var blevet efterladt. Fun fact: Jesus blev set i live flere gange efter sin død, men 40 dage senere på Kristi Himmelfartsdag var det slut og han blev ophøjet til Guds højre hånd. 

Påsken i dag:

Påske er en højtid med mange forskellige traditioner. Man skal både ud og finde påskeæg, der er gækkebreve og ikke mindst et ordentligt festmåltid. De fleste danskere fejrer stadig denne højtid med familien og selvom ikke alle er troende, er påsken en tradition vi ikke vil give slip på. Da påsken idag stadig fejres i stor stil rundt om i landet, har Festen.dk samlet en række artikler, der giver inspiration til hvilke aktiviteter, I som familie kan få påskeferien til at gå med. 

SE ALLE KATEGORY NAME ARTIKLER